fredag 21 augusti 2009

Tänk smått

En halv miljard kronor ska mediekoncernen Stampen tjäna på nätet om tre år, säger vd Tomas Brunegård i Medievärlden.

I samma artikel, som handlar om hur tidningarna ska lyckas ta betalt på nätet, säger han att det handlar om att ha ett jättestort utbud bestående av många små delar som tillsammans blir stora belopp.

Att bara lita till banners går alltså inte. Det är bevisat. Alltså lutar alla åt småtjänster istället; små precisa produkter som användaren just nu vill ha. Tänk Aftonbladets plus-tjänster.

Sara Öhrvall, chef för Bonniers Research and Development säger i samma tidning att 20 procent av läsarna är villiga att betala för digitalt innehåll, men bara en procent för nyheter.

Alltså måste vi bredda oss. Men annonserna på SvB.se måste vara kvar. I varje fall för en tid.

Så sorry, signaturen Magnus N som avslutar sin kommentar här nedanför med: Reklamfritt hade ju naturligtvis varit önskvärt men det går väl inte ..?

Förhoppningen är intressant bland annat för att Magnus N talar för majoriteten av läsare på nätet: annonserna upplevs som störande.

På SvB skulle annonserna kunna försvinna om antingen

– alla läsare ville betala för att läsa SvB på nätet, eller

– några läsare vore villiga att betala (mycket) för ett speciellt material, medan flertalet läser gratis, eller

– flertalet är villiga att betala åtminstone något för ett visst material

I framtiden måste pröva oss fram. Papperstidningen kommer att finnas kvar, men den kommer under året också att finnas i digital bläddrings- och klickbar form.

Då kan vi ta betalt för enstaka nummer eller enstaka artiklar. Vi kan sälja enbart digitala prenumerationer. Vi kan låta prenumeranterna mot en extra summa få ta del av tidningen före alla andra. Vi kan erbjuda klippkort, eller läsning under ett visst antal timmar, eller ett visst antal sidor för en viss summa.

Vi kan låta annonsörerna få betala extra för klickbara annonser som leder till deras egen sajt. Vi kan ta betalt för annonser där ett läsarklick leder till en affär.

Vi kan sälja mobiltjänster, nyhetsbrev. Vi kan ingå sponsoravtal för vissa tjänster.

En del av de här sakerna blir kontroversiella, en del kommer inte att fungera. Men pengarna måste in.

1 kommentar:

  1. Reklam är ett måste för att synas, men för att synas och höras är SR och SVT oslagbara därefter kommer TV4 och TV3, femman och sexan.

    Att ha en banner på t.ex familjeliv är svindyrt och ger nada. Eftersom där drunknar man av reklam. En banner måste följas upp av mer.

    SvaraRadera