måndag 17 augusti 2009

Läsarna ska göra jobbet


På Svensk Bokhandel ska treochenkvarts reporter, en ordsprutande chefredaktör och en för tillfället tokbantad frilansskara fylla 21 nummer per år plus - webben.

Klart att papperstidningen kommer först. Sen kommer webben och allt annat.

Det ställer till problem eftersom webben kräver närvaro, aktivitet och speed för att fungera.

Varför satsa och göra om i stället för att lägga ner?

Därför att webben är nödvändig, den är helt enkelt tidningen lika mycket som pappersupplagan. Och den är snabbare, fångar upp nyheter bättre, bjuder in till diskussion bättre.

Där finns nya tjänster som läsarna/besökarna gillar och snart kräver mer av. Bokkalender, recensionsbevakning, nyheter från andra medier, bläddrings- och klickbara kataloger etc.

Men vi blir inte fler bara för att vi lanserar en ny webbplats som kommer att kräva ännu mer arbete, ännu mer engagemang.

Tricket är att hitta tjänsterna och läsningen som kräver minimalt med arbete, så vi kan fortsätta med det vi kan bäst: den rena journalistiken.

Det är vad diskussionerna handlat om i snart två år: hur vi ska minimera vårt eget extrajobb.

Vi kör med två metoder:

• Automatisera så många funktioner som det bara går.

• Låta besökarna göra jobbet.

Automatisering sysslar varenda webbplats med: Senaste kommentaren, mest lästa artikel, mest kommenterade, mest sökta ord, RSS flöden från andra tidningar, statistiksnurror över besökare, tid de spenderar på sajten, automatiska ompaketeringar av material, blogglänkar. Ni vet vad jag menar.

Simpelt, men kul att läsa.

Att få besökarna att göra jobbet kan vara svårare. De ska tycka att det är roligt - eller ha någon nytta av det. Helst bådadera.

Hos oss kommer det röra sig om att rapportera litterära evenemang, svara på veckans fråga, hitta recensioner som vi missat, berätta om nya bloggar, nya böcker, hemsidor, boklådor, förlag.

Och inte minst: Kommentera och skriva inlägg.

Så här kommer förresten vår nya debattsida att se ut.

2 kommentarer:

  1. Kommer man att kunna föda ert kalendarium med en RSS-feed?

    SvaraRadera
  2. Det vore naturligtvis bra.
    Som vi tänkt det kommer man fylla i ett formulär med fritext för evenemanget och droplister för det mesta andra.
    När man postat eventet får man en egen länk där man kan göra eventuella ändringar.
    Men jag ska ta upp frågan om RSS med teknikerna.

    SvaraRadera